Ezentúl nem csak idézetekkel, de bejegyzésekkel is igyekszünk inspirálni, buzdítani a stúdióba járó kedves Vendégeket. Elsőként szeretnék írni néhány alapgondolatot arról, hogy miért érdemes izmainkat, ízületeinket rendszeresen nyújtani. A stúdióba járó vendégek közül sokan járnak fitneszterembe is és csoportos órákra. Manapság – főleg itt Budapesten – számos érdekes és hasznos csoportos edzés elérhető, amelyeket most csak annyiban érintenék, hogy valószínűleg itt találkozhattatok először nyújtó, lazító hatású gyakorlatokkal, amelyet stretching néven is ismerhettek. Saját tapasztalatom az, hogy a csoportos órák végén 5 percben végzett nyújtógyakorlatok kivitelezésére sem az oktató, sem a sportolni vágyó közönség nem fordít elég figyelmet. Sajnos olyan órán is jártam már, ahol a nyújtás teljes egészében elmaradt, ami nem csak szakmai, de egészség-megőrzési szempontból is súlyos hiba. A legfontosabb tudnivaló, hogy testünk mozgékonyságát, egészséges és esztétikus testtartásunkat izmaink és ízületeink rugalmassága, mozgástartománya határozza meg. Az ideális állapot ellen számos tényező dolgozik: úgymint genetikai adottságaink, életkorunk, étkezésünk, életmódunk, munkakörnyezetünk, alvási szokásaink, sporttevékenységeink stb. Annak érdekében, hogy izmaink és ízületeink – azaz teljes egészében testünk – egészséges és ideális állapotát minél tovább megtarthassuk, a fent felsorolt tényezőket legyőzve folyamatosan dolgozni érdemes azok hatásainak ellensúlyozása érdekében. Genetikai adottságaink legyőzése az egyik legnehezebb feladat. Vannak, akik kötöttebb izomzattal rendelkeznek, míg szerencsésebb társaink erőfeszítés nélkül előrehajolnak egyenes háttal nyújtott térdekkel. Genetikai adottságainkat szüleinknél és nagyszüleinknél érdemes megfigyelnünk, és ha úgy látjuk, idősebb rokonaink mozgástartománya erősen korlátozott, így számunkra nem túlzottan vonzó jövőképet sejtet, érdemes mielőbb hozzálátni a nyújtógyakorlatok rendszeres végzéséhez. Étrendünkben is sok olyan anyag fordulhat elő, amely ízületeinkben lerakódásokat okozhat, vagy egyéb módon befolyásolhatja testünk rugalmasságát. Amennyiben ilyen ételeket, italokat fogyasztunk, mindenféleképpen jól jöhetnek a nyújtó, salaktalanító gyakorlatok. Életmódunk is sokszor lehet feszült, stresszes, amely az izmok fokozott tónusban tartását, súlyosabb esetben görcsét okozza. Ennek többnyire nem is vagyunk tudatában, annyira megszoktuk már, így csak egy alapos nyújtás szembesít nyilvánvaló korlátainkkal. Munkakörnyezetünk kialakítása szintén jelentősen befolyásolhatja mozgástartományunk beszűkülését. Ennek kapcsán rengeteg apróságot lehetne felsorolni, mint a nem megfelelően pozícionált monitor, íróasztal, rosszul kialakított munkatér, egyoldalú fizikai munkavégzés stb. Probléma lehet még az emberi közelség is, amikor is személyes terünket védve ösztönösen elhúzódunk túl közel helyet foglaló kollégánktól, amely hosszútávon akár hátizmaink, sőt gerincünk eldeformálódását is okozhatja. Mindenki tudja, tapasztalta már, hogy sportolni jó és hasznos, de a megfelelő nyújtás nélkül a sporttevékenységek is vajmi keveset érnek. Sportolás során nyújtógyakorlatokat nem csak az edzés végén, de a bemelegítő gyakorlatok között is fontos végezni, hiszen ezzel készítjük elő aktív mozgásunkat. A sporttevékenységek összehúzódások révén fejtik ki hatásaikat izmainkra, ezáltal azok rövidülését is okozva. Ha izmaink tömegét szeretnénk növelni, fontos szem előtt tartanunk izmaink mozgástartományát, hiszen a gyakorlatok hatásai annál jobban érvényesülnek, minél nagyobb tartományban végezzük azokat. Fentieket átgondolva mindenki számára egyértelmű, hogy életünk nagy részét testünk mozgástartományát, rugalmasságát jelentős mértékben csökkentő tényezők és tevékenységek között töltjük. Életminőségünk javítása, megőrzése érdekében ezért elengedhetetlen nyújtó gyakorlatokat nap, mint nap végeznünk. A nyújtó, lazító gyakorlatok speciális tárházát kínálja a hatha jóga, amelyről legközelebb írok majd.

Kocsis Dézi írása