Kocsis Dézi- Indulj jógával a kínai újévben!

Itt van 2015, a kínai újév, sőt a tavasz is. Egyszóval számtalan ok az újrakezdésre, méregtelenítésre. Szerencsére sokan döntenek úgy, hogy céljaik megvalósításához a jóga rendszerét, vagy legalábbis az ászana gyakorlást választják.

Sok érdeklődő fordul hozzám azzal, hogy szeretne jógázni, de ő bizony nem hajlékony, nem tud fejen állni, a kézenállástól mindig is félt, sőt még a lábát sem tudja feltenni lótuszba.

Hozzájuk szól elsősorban ez az írás.

A jóga szó a szanszkrit judzs szótőből származik, melynek jelentése: összeköt, egyesít, igába fog. Amikor az ászanákat gyakoroljuk, a test, a tudat és a lélek egyesítésére történő utalásként érdemes a jóga szót értelmezni. Erre az egyesítésre pedig csak az egyetlen létező időpontban és helyen van lehetőség, azaz itt és most. Amikor szabadkozol, és olyan kifejezéseket használsz, hogy „nem tudtam”, „nem voltam”, „nem leszek”, akkor nem vagy itt és most. Az ászana gyakorlása során az egyik legnehezebb dolog itt és most jelen lenni. Ehhez ugyanis tudatossá kell válni. Tudatossá válni azt jelenti, hogy minden egyes pillanatban tudatában vagyok a testemnek és a cselekedetimnek. Ahhoz, hogy ez a tudatosság megvalósulhasson és jelen lehessek az itt és mostban nagyon erősen kell figyelni a saját testemre, mozdulataimra, ezáltal uralva (vagyis igába hajtva) az elmét.

A tudatosság fejlesztésének egyik leghatékonyabb módszere, ha az ászanák gyakorlása közben azt és csak azt csinálod, amit az oktató mond. Ha már nem először jársz hatha jóga órán, akkor előfordulhat, hogy egy adott póz nevét meghallva már tudod is, hogy mit kell tenned. Ilyenkor könnyen elvész a figyelem, a tudatosság. Ebben az esetben érdemes kizárni a korábbi tapasztalatokat és kizárólag az elhangzó utasításokat követni. Ha az ászanák gyakorlása során nevethetnéked támad olyan kis hangokkal a fejedben, hogy „ááá, ez képtelenség, hát hova jöttem én?”, az nem más, mint az elméd. Ez is arra figyelmeztet, hogy már nem vagy itt, nem vagy a mostban.

chineseyogaakro

Minden kezdet nehéz. Kezdő órán is a helyzet. A kezdő óra számomra nem azt jelenti, hogy könnyű lesz, sőt! A kezdő óra a legnehezebb! Tele új információkkal, ismeretlen testgyakorlással. Gyakorlásod célja természetesen nem csak és kizárólag a fejlődés lehet. Lehet elsődleges célod a stresszoldás, a jó közérzet visszaszerzése, az izmok és ízületek átmozgatása. Ugyanakkor fejlődés csak a határok megismerésével és azok kiterjesztésével lehetséges. Ennek érdekében gyakorlásod – persze az ésszerűség határait szem előtt tartva – erőfeszítéseket követel tőled (ez lesz a test igába hajtása), hogy minden alkalommal egy kicsivel tovább menj az addig már megtett utadon. Ehhez nagymértékű odaadás és önfegyelem szükséges.

Ugyanakkor soha ne felejtsd el: „az ászanagyakorlás nem a pózok tökéletes kivitelezését jelenti, hanem azok felhasználást ahhoz, hogy megértsd és átalakítsd a tested.” (B.K.S. Iyengar). Ez az átalakulás pedig kitartó gyakorlásodnak köszönhetően teljes lényedre, környezeted kihat majd.